26 مارس

نگاهی به عملکرد کارت گرافیک GTX 980 Ti در امر اجرای بازی Rise of the Tomb Raider

نگاهی به عملکرد کارت گرافیک GTX 980 Ti در امر اجرای بازی Rise of the Tomb Raider

نگاهی به عملکرد کارت گرافیک GTX 980 Ti در امر اجرای بازی Rise of the Tomb Raider

علاقه مندان به بازی Rise of the Tomb Raider بالاخره پس از چند ماه انتظار موفق به ملاقات با این اثر بر روی پلتفرم PC شدند و توانستند این بازی مورد انتظار را بر روی کامپیوتر های خانگی با ساختار دیداری چشم نواز تری تجربه نمایند. همان گونه که در مطالب پیشین خود نیز به آن اشاره کرده بودیم، این بازی از دیدگاه به کار بستن تکنیک های گرافیکی با کیفیت عملکرد نسبتاً مناسبی را از خود به نمایش گذاشته است و در واقع فرآیند اجرای آن بر روی سیستم های کامپیوتری کاربران می تواند چالش خوبی برای پردازنده های گرافیکی  آن ها فراهم آورد. بنا بر این علاقه مندان به بازی Rise of the Tomb Raider برای اجرای بهینه ی این بازی بر روی سیستم های کامپیوتری خود نیاز به بهره گیری از کارت های گرافیک نسبتاً قدرتمندی خواهند داشت. در این میان شاید دست بسیاری از گیمر ها از رسیدن به محصولات پر قدرتی نظیر GTX 980 Ti برای اجرای بازی Rise of the Tomb Raider بر روی سیستم کامپیوتری خود کوتاه باشد. اما نکته ی امیدوار کننده این جاست که همیشه بررسی نوع عملکرد این کارت گرافیک (در کنار سایر محصولات مشابه) امری کاملاً رایگان بوده و هیچ گونه هزینه ی خاصی را به گیمر های علاقه مند تحمیل نمی نماید.

 

 

بر همین اساس شاید بسیاری از گیمر ها علاقه مند به دانستن این نکته باشند که فرآیند اجرای بازی Rise of the Tomb Raider بر روی کارت گرافیک GTX 980 Ti دقیقاً به چه ترتیبی است و این محصول نام آشنا چه عملکرد ویژه ای را در امر اجرای این بازی از خود به نمایش گذاشته است. خصوصاً این که بازی Rise of the Tomb Raider هم بر اساس ویژگی های مبتنی بر واسط برنامه نویسی Direct X 11 و هم بر مبنای قابلیت های فنی موجود در واسط برنامه نویسی Direct X 12 قابل اجرا بوده و به طور حتم بر اساس هر کدام از این قابلیت ها عملکرد متفاوتی را در بخش گرافیک فنی از خود به نمایش می گذارد. بر همین اساس عزیزان دوست داشتنی ما در گروه کندی لند بررسی مقایسه ای و بی کلام تازه ای را در این زمینه به انجام رسانده اند که در ادامه ی  متن پیش رو می توانید نسخه ی نوشتاری آن را از نظر بگذرانید.

 tomb-raider1

شرح این تصویر در ادامه ی متن آورده خواهد شد

 

در بررسی مذکور، هر دو نسخه ی مبتنی بر Direct X 11 و Direct X 12 از بازی Rise of the Tomb Raider به طور کامل توسط کارت گرافیک GTX 980 Ti مورد آزمایش قرار گرفته اند. در واقع این کارت گرافیک در تلفیق با یک پردازنده ی مرکزی مدل Intel Core i7 6700K و 16 گیگا بایت رم DDR4 به اجرای بازی Rise of the Tomb Raider پرداخته است که در ادامه ی متن می توانیم نگاهی به نتایج مربوط به آن داشته باشیم. اما پیش از آن بهتر است به چندین نکته اشاره هایی صورت گیرد. این که بررسی مذکور بر اساس آپدیت 1.0.638.8  از بازی Rise of the Tomb Raider به انجام رسیده است. آپدیتی که علاوه بر اضافه کردن برخی تکنیک های گرافیکی مبتنی بر واسط برنامه نویسی Direct X 12 به ساختار این بازی ، تکنیک VXAO را نیز در اختیار دارندگان کارت های گرافیک برند انویدیا قرار داده است (البته آن دسته ای از محصولات این شرکت که از معماری مکسول بهره می برند). همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که بررسی مذکور تحت کیفیت تمام اچ دی یعنی فرمت 1920 در 1080 پیکسلی (و در حالت غیر فعال بودن VSync) به انجام رسیده است. در حالی که قابلیت AA بر روی SSAA 4x تنظیم شده است و تکنیک هایی نظیر MB و FG نیز به منظور دریافت خروجی با کیفیت تر تصاویر این بازی، غیر فعال شده اند. البته در جریان این بررسی سایر ویژگی های گرافیکی بازی Rise of the Tomb Raider نظیر کیفیت بافت ها ، عمق میدان تصویر ، جزییات تصویر ، تکنیک Pure Hair (که در طراحی مو های شخصیت اصلی داستان یعنی لارا کرافت مورد استفاده قرار گرفته است) و سایر موارد مشابه بر روی بهترین و بالا ترین حالت ممکن تنظیم شده اند (ضمن این که در این بررسی تکنیک AO نیز بر اساس HBAO + تنظیم و تعریف شده است). با این توضیحات می رویم تا نگاهی به عملکرد کارت گرافیک GTX 980 Ti در امر اجرای بازی Rise of the Tomb Raider (بر اساس دو ویژگی مبتنی بر واسط برنامه نویسی Direct X 11 و Direct X 12) داشته باشیم.

 tomb-raider2

همان گونه که شاید در تصاویر بالا کم و بیش مشخص باشد کیفیت گرافیکی بازی Rise of the Tomb Raider در حالت Direct X 12 اندکی بهتر از حالت Direct X 11 به نظر می رسد. البته برای مشاهده ی این تفاوت باید بسیار به این تصاویر دقت صورت گیرد، چرا که در ظاهر امر شاید این تفاوت کیفیت اصلاً به چشم نیاید. اما هنگامی که به این تصاویر دقیق می شویم (البته در ویدیوی مربوطه این کار راحت تر به نظر می رسد) این تمایز کیفیت بیشتر در ویژگی هایی نظیر وضوح و شفافیت تصویر نمود می یابد و حتی برخی بافت های به کار رفته در طراحی برخی اشیای موجود در محیط در نسخه ی Direct X 12 این بازی کمی با کیفیت تر و پر جزئیات تر از نسخه ی Direct X 11 به نظر می رسند. البته علاقه مندان به بازی Rise of the Tomb Raider بر روی پلتفرم PC برای رسیدن به این تفاوت تصویری نیاز به قربانی کردن مقادیری از نرخ فریم اجرایی این بازی خواهند داشت. چرا که بررسی مذکور نشان از این دارد که در اکثر بخشهای گیم پلی این اثر، نرخ فریم نهایی بازی Rise of the Tomb Raider در نسخه ی مبتنی بر Direct X 12 کمتر از نسخه ی مبتنی بر Direct X 11 است. در واقع متوسط نرخ فریم به دست آمده از فرآیند اجرای بازی Rise of the Tomb Raider توسط کارت گرافیک GTX 980 Ti (بر اساس جزئیات تنظیمی ذکر شده در سطور فوق) در نسخه ی مبتنی بر واسط برنامه نویسی Direct X 12 این بازی رقمی معادل 52.74 فریم در ثانیه بوده است و این در حالی است که همین نرخ فریم متوسط در نسخه ی مبتنی بر واسط Direct X 11 بازی Rise of the Tomb Raider رقم 55.18 فریم در ثانیه را به نمایش می گذارد. به هر حال آن دسته از کسانی که از وجود کارت گرافیک GTX 980 Ti در سیستم کامپیوتری خود بی بهره هستند اکنون به خوبی از عملکرد این کارت گرافیک در امر اجرای بازی Rise of the Tomb Raider با توجه به ویژگی های مبتنی بر Direct X 11 و Direct X 12 با خبر هستند.          

نگاهی به عملکرد کارت گرافیک GTX 980 Ti در امر اجرای بازی Rise of the Tomb Raider

(image)

علاقه مندان به بازی Rise of the Tomb Raider بالاخره پس از چند ماه انتظار موفق به ملاقات با این اثر بر روی پلتفرم PC شدند و توانستند این بازی مورد انتظار را بر روی کامپیوتر های خانگی با ساختار دیداری چشم نواز تری تجربه نمایند. همان گونه که در مطالب پیشین خود نیز به آن اشاره کرده بودیم، این بازی از دیدگاه به کار بستن تکنیک های گرافیکی با کیفیت عملکرد نسبتاً مناسبی را از خود به نمایش گذاشته است و در واقع فرآیند اجرای آن بر روی سیستم های کامپیوتری کاربران می تواند چالش خوبی برای پردازنده های گرافیکی  آن ها فراهم آورد. بنا بر این علاقه مندان به بازی Rise of the Tomb Raider برای اجرای بهینه ی این بازی بر روی سیستم های کامپیوتری خود نیاز به بهره گیری از کارت های گرافیک نسبتاً قدرتمندی خواهند داشت. در این میان شاید دست بسیاری از گیمر ها از رسیدن به محصولات پر قدرتی نظیر GTX 980 Ti برای اجرای بازی Rise of the Tomb Raider بر روی سیستم کامپیوتری خود کوتاه باشد. اما نکته ی امیدوار کننده این جاست که همیشه بررسی نوع عملکرد این کارت گرافیک (در کنار سایر محصولات مشابه) امری کاملاً رایگان بوده و هیچ گونه هزینه ی خاصی را به گیمر های علاقه مند تحمیل نمی نماید.

 

 

بر همین اساس شاید بسیاری از گیمر ها علاقه مند به دانستن این نکته باشند که فرآیند اجرای بازی Rise of the Tomb Raider بر روی کارت گرافیک GTX 980 Ti دقیقاً به چه ترتیبی است و این محصول نام آشنا چه عملکرد ویژه ای را در امر اجرای این بازی از خود به نمایش گذاشته است. خصوصاً این که بازی Rise of the Tomb Raider هم بر اساس ویژگی های مبتنی بر واسط برنامه نویسی Direct X 11 و هم بر مبنای قابلیت های فنی موجود در واسط برنامه نویسی Direct X 12 قابل اجرا بوده و به طور حتم بر اساس هر کدام از این قابلیت ها عملکرد متفاوتی را در بخش گرافیک فنی از خود به نمایش می گذارد. بر همین اساس عزیزان دوست داشتنی ما در گروه کندی لند بررسی مقایسه ای و بی کلام تازه ای را در این زمینه به انجام رسانده اند که در ادامه ی  متن پیش رو می توانید نسخه ی نوشتاری آن را از نظر بگذرانید.

 (image)

شرح این تصویر در ادامه ی متن آورده خواهد شد

 

در بررسی مذکور، هر دو نسخه ی مبتنی بر Direct X 11 و Direct X 12 از بازی Rise of the Tomb Raider به طور کامل توسط کارت گرافیک GTX 980 Ti مورد آزمایش قرار گرفته اند. در واقع این کارت گرافیک در تلفیق با یک پردازنده ی مرکزی مدل Intel Core i7 6700K و 16 گیگا بایت رم DDR4 به اجرای بازی Rise of the Tomb Raider پرداخته است که در ادامه ی متن می توانیم نگاهی به نتایج مربوط به آن داشته باشیم. اما پیش از آن بهتر است به چندین نکته اشاره هایی صورت گیرد. این که بررسی مذکور بر اساس آپدیت 1.0.638.8  از بازی Rise of the Tomb Raider به انجام رسیده است. آپدیتی که علاوه بر اضافه کردن برخی تکنیک های گرافیکی مبتنی بر واسط برنامه نویسی Direct X 12 به ساختار این بازی ، تکنیک VXAO را نیز در اختیار دارندگان کارت های گرافیک برند انویدیا قرار داده است (البته آن دسته ای از محصولات این شرکت که از معماری مکسول بهره می برند). همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که بررسی مذکور تحت کیفیت تمام اچ دی یعنی فرمت 1920 در 1080 پیکسلی (و در حالت غیر فعال بودن VSync) به انجام رسیده است. در حالی که قابلیت AA بر روی SSAA 4x تنظیم شده است و تکنیک هایی نظیر MB و FG نیز به منظور دریافت خروجی با کیفیت تر تصاویر این بازی، غیر فعال شده اند. البته در جریان این بررسی سایر ویژگی های گرافیکی بازی Rise of the Tomb Raider نظیر کیفیت بافت ها ، عمق میدان تصویر ، جزییات تصویر ، تکنیک Pure Hair (که در طراحی مو های شخصیت اصلی داستان یعنی لارا کرافت مورد استفاده قرار گرفته است) و سایر موارد مشابه بر روی بهترین و بالا ترین حالت ممکن تنظیم شده اند (ضمن این که در این بررسی تکنیک AO نیز بر اساس HBAO + تنظیم و تعریف شده است). با این توضیحات می رویم تا نگاهی به عملکرد کارت گرافیک GTX 980 Ti در امر اجرای بازی Rise of the Tomb Raider (بر اساس دو ویژگی مبتنی بر واسط برنامه نویسی Direct X 11 و Direct X 12) داشته باشیم.

 (image)

همان گونه که شاید در تصاویر بالا کم و بیش مشخص باشد کیفیت گرافیکی بازی Rise of the Tomb Raider در حالت Direct X 12 اندکی بهتر از حالت Direct X 11 به نظر می رسد. البته برای مشاهده ی این تفاوت باید بسیار به این تصاویر دقت صورت گیرد، چرا که در ظاهر امر شاید این تفاوت کیفیت اصلاً به چشم نیاید. اما هنگامی که به این تصاویر دقیق می شویم (البته در ویدیوی مربوطه این کار راحت تر به نظر می رسد) این تمایز کیفیت بیشتر در ویژگی هایی نظیر وضوح و شفافیت تصویر نمود می یابد و حتی برخی بافت های به کار رفته در طراحی برخی اشیای موجود در محیط در نسخه ی Direct X 12 این بازی کمی با کیفیت تر و پر جزئیات تر از نسخه ی Direct X 11 به نظر می رسند. البته علاقه مندان به بازی Rise of the Tomb Raider بر روی پلتفرم PC برای رسیدن به این تفاوت تصویری نیاز به قربانی کردن مقادیری از نرخ فریم اجرایی این بازی خواهند داشت. چرا که بررسی مذکور نشان از این دارد که در اکثر بخشهای گیم پلی این اثر، نرخ فریم نهایی بازی Rise of the Tomb Raider در نسخه ی مبتنی بر Direct X 12 کمتر از نسخه ی مبتنی بر Direct X 11 است. در واقع متوسط نرخ فریم به دست آمده از فرآیند اجرای بازی Rise of the Tomb Raider توسط کارت گرافیک GTX 980 Ti (بر اساس جزئیات تنظیمی ذکر شده در سطور فوق) در نسخه ی مبتنی بر واسط برنامه نویسی Direct X 12 این بازی رقمی معادل 52.74 فریم در ثانیه بوده است و این در حالی است که همین نرخ فریم متوسط در نسخه ی مبتنی بر واسط Direct X 11 بازی Rise of the Tomb Raider رقم 55.18 فریم در ثانیه را به نمایش می گذارد. به هر حال آن دسته از کسانی که از وجود کارت گرافیک GTX 980 Ti در سیستم کامپیوتری خود بی بهره هستند اکنون به خوبی از عملکرد این کارت گرافیک در امر اجرای بازی Rise of the Tomb Raider با توجه به ویژگی های مبتنی بر Direct X 11 و Direct X 12 با خبر هستند.          

نگاهی به عملکرد کارت گرافیک GTX 980 Ti در امر اجرای بازی Rise of the Tomb Raider

عکس های داغ جدید

پرشین موزیک