2 اکتبر

بررسی اختصاصی مانیتور EW2770QZ بنکیو؛ آچار فرانسه گران قیمت

بررسی اختصاصی مانیتور EW2770QZ بنکیو؛ آچار فرانسه گران قیمت

بررسی اختصاصی مانیتور EW2770QZ بنکیو؛ آچار فرانسه گران قیمت

داشتن یک مانیتور با کیفیت می تواند تفاوت های چشمگیری در بهره وری و نوع تعامل کاربر با دستگاه ایجاد کند. پیشرفت سریع تکنولوژی در سال های اخیر باعث شده شرکت های مختلف به توسعه تکنولوژی های متعددی بپردازند و سری های مختلف مانیتور برای کاربردهای گوناگون را روانه بازار کنند. از این دست می توان به مانیتورهای مخصوص گیمینگ و مانیتورهای ویژه کاربردهای اداری اشاره کرد که هر یک از آنها دارای برخی ویژگی ها برای دسته هدف کاربران خود هستند. اما در این بین مدل های دیگری نیز وجود دارند که تلاش می کنند همه قابلیت ها را در کنار هم جمع آوری کنند و در یک دستگاه طیف بیشتری از کاربران را به سمت خود جلب کنند. EW2770QZ بنکیو جزو این دسته از مانیتورهاست.

بنکیو شرکتی با سابقه ای نسبتا کمتر نسبت به غول هایی مانند سامسونگ و ال جی است. این کمپانی تایوانی کار خود را در سال 2001 آغاز کرد و از آن زمان تلاش های متعددی را برای کسب سهم بیشتری از بازار انجام داده است. حضور آنها در حوزه تلفن های همراه و دوربین های عکاسی سابقه ای چند ساله دارد و البته هیچگاه با هدف تولید انبوه و تبدیل شدن به یک قطب تجاری همراه نشده است. مانیتورهای بنکیو نیز مدتیست که در بازارهای مختلف وجود دارند و از جمله چندین مدل از سری های عمومی و گیمینگ آنها در بازار ایران نیز به فروش می رسند. بدون شک با دیدن مشخصات این دستگاه این پرسش مطرح خواهد شد که خرید مانیتوری از برند بنکیو مقرون به صرفه است یا خیر؟

مشخصات فنی

همان طور که اشاره شد بنکیو تلاش کرده EW2770QZ (اگر موافق باشید به دلیل طولانی بودن اسم تا انتهای مقاله از آن با عنوان QZ یاد کنیم) را به ابزاری همه کاره تبدیل کند. در نتیجه زمانی که به جدول مشخصات فنی این دستگاه نگاه می کنید با مجموعه ای گسترده روبرو خواهید شد که برخی از پارامترهای آن به شدت هیجان انگیز و برخی دیگر نا امید کننده هستند. برای مثال این مانیتور دارای پوشش طیف رنگی sRGB به میزان 100 درصد است و وضوح پنل VA آن 2550×1440 پیکسل می باشد. اما در طرف دیگر نرخ کنتراست استاتیک 1000:1 و زمان پاسخگویی آن 5 میلی ثانیه است که در مقایسه با برخی از مانیتورهای هم قیمت و حتی ارزان قیمت تر چندان رقابتی به حساب نمی آید. با این وجود مجموعه قابلیت ها و ویژگی های QZ باعث می شوند بتوان آن را به عنوان یک کاندیدا به لیست محصولات قابل بررسی اضافه کرد. به گفته بنکیو زاویه دید این محصول در هر دو حالت افقی و عمودی 178 درجه است که برای یک نمایشگر مسطح بسیار خوب به نظر می رسد. نسبت تصویر 16:9 با تمامی استانداردهای کنونی تصاویر همخوانی دارد و در سال های آینده نیز مشکلی از این نظر احساس نخواهد شد.

همچنین حداکثر روشنایی QZ معادل  معادل 350cd/m2 است که بر روی کاغذ عدد قابل قبولی به حساب می آید و هم ردیف بسیاری از محصولات رقیب در همین بازه قیمتی است. به علاوه ابعاد نمایشگر در کنار وضوح آن منجر به چگالی پیکسلی 109ppi یا 109 پیکسل در هر اینچ می شود که نسبت به مانیتورهای رقیب در همین بازه قیمتی عدد بهتری به حساب می آید. اما شاید اصلی ترین مزیت QZ (که شاید به عقیده برخی کاربران یک عامل اساسی به حساب می آید و نباید به دلیل آن امتیاز مثبتی برای بنکیو در نظر گرفت) وضوح نمایشگر است. در حالی که با این قیمت مانیتورهایی بدون نسبت تصویر 16:9 و یا با وضوح 1920×1080 در بازار وجود دارند، QZ دارای وضوح 2650 در 1440 پیکسل است.

مشخصات

جزئیات

ابعاد (به همراه استند)

460.6 در 613.8 در 198.1 میلیمتر

وزن (به همراه استند)

5.9 کیلوگرم

ابعاد پنل

27 اینچ

وضوح تصویر

2650 در 1440 پیکسل

نسبت تصویر

16:9

چگالی پیکسلی

109 پیکسل بر اینچ

نوع پنل

VA IPS

زمان پاسخگویی

5ms

حداکثر روشنایی

350cd/m2

نسبت کنتراست

1000:1

گسترده sRGB

100 درصد

 

قیمت این دستگاه در بازار کشور در حدود 2.300.000 تومان است. این قیمت وارد محدوده مانیتورهای گیمینگ شده و نسبتا گران تر از طیف وسیعی از سایر مانیتورهای موجود در بازار است. در نتیجه زمانی که به بررسی مشخصات آن می پردازیم می بایست این قیمت را نیز در نظر داشت.

 

نکات اولیه و طراحی

بسته بندی QZ احتمالا یکی از مینیمال ترین و ساده ترین بسته بندی های موجود در بین تمامی مانیتورهای بازار است. پس از باز کردن جعبه به جز خود مانیتور و پایه دو بخشی نگهدارنده آن تنها با یک سی دی و دفترچه راهنما، یک کابل برق و یک پورت HDMI روبرو خواهید شد. این نشان می دهد در پشت مانیتور هم نباید انتظارات زیادی برای وجود پورت های مختلف داشته باشد.

پایه نگهدارنده دستگاه از دو بخش تشکیل شده که به سادگی در هم جفت شده و به وسیله یک پیچ به هم متصل می شوند.

روی قسمت پایینی این پایه که به شکل مستطیل طراحی شده به جز لوگوی بنکیو طرح دیگری مشاهده نمی شود.

بخش بالایی دارای انحنای بسیار ملایمی است که البته تاثیر چندانی در نحوه تعامل با دستگاه ندارد و برای زیبایی به آن اضافه شده است. همچنین یک حفره دایره ای شکل نیز در مرکز این بخش وجود دارد که در نگاه اول به نظر می رسد محلی برای قرار گیری چند چراغ کوچک LED و نورپردازی محیطی باشد اما پس از کمی کلنجار رفتن با مانیتور مشخص می شود که تنها به دایره بودن آن برای افزایش زیبایی توجه شده و خبری از چراغ های LED نیست.

پنل اصلی به وسیله چند گیره نگهدارنده به بخش بالایی پایه متصل می شود و سپس با فشار دادن و جا افتادن یک کلید در جای خود محکم می شود. متاسفانه این ساختار درجات آزادی زیادی در اختیار کاربر قرار نمی دهد. دستگاه تنها در یک محور (به سمت کاربر و خلاف آن) حرکت می کند و خبری از آزادی حرکت در محورهای دیگر نیست. این نکته باعث می شود استفاده از دستگاه تنها در زمانی به راحتی امکان پذیر باشد که کاربر درست روبروی آن نشسته باشد و برای تغییر زاویه به طرفین می بایست دستگاه را از پایه حرکت دهید.

اما شاید اصلی ترین امتیاز QZ در بخش طراحی مربوط به حاشیه های اطراف صفحه باشد. این حاشیه ها تا حد ممکن باریک در نظر گرفته شده اند (8 میلیمتر در هر چهار طرف) و این کار باعث افزایش زیبایی دستگاه شده است. زمانی که قصد تماشای فیلم یا انجام یک بازی داشته باشید این حاشیه های بسیار باریک در نظرتان محو خواهند شد و تجربه ای بسیار بهتر در اختیار شما قرار خواهند داد. اگر قرار باشد تنها به یک دلیل QZ بنکیو را انتخاب کنید می توانید همین حاشیه های باریک را یک امتیاز مثبت بسیار بزرگ در نظر بگیرید.

استفاده از لایه مات نیز دیگر ویژگی کلیدی QZ است. مات بودن صفحه باعث کاهش بازتاب نور از آن شده و در کاهش خستگی کاربر در اثر استفاده طولانی مدت از نمایشگر نیز تاثیر گذار است. ضمن اینکه کاهش بازتاب نور منجر به داشتن شرایطی بهتر برای طراحان و گرافیست هایی خواهد شد که تمرکز بسیار زیادی بر روی رنگ ها و سایه روشن های آن دارند.

کلیدها در بخش پشتی بدنه در سمت راست به صورت عمودی قرار گرفته اند و وظیفه انتخاب گزینه های منو و جا به جایی بین آنها را بر عهده دارند. در قسمت جلویی دستگاه هیچ کلید و دکمه دیگری به چشم نمی خورد و مانیتور کاربر را با محتوای به نمایش در آمده تنها می گذارد.

بخش پایینی نمایشگر هم محل قرار گرفتن دو بلندگو 2W است. بلندگوها در دو گوشه راست و چپ بخش پایینی قرار گرفته اند و کیفیت صدای مناسبی در اختیار کاربر قرار خواهند داد. البته نباید از بلندگوهای یک مانیتور انتظار زیادی داشته باشید اما اگر در محل کار یا منزل به بلندگوهای اختصاصی دسترسی ندارید می توانید روی عملکرد قابل قبول آنها حساب باز کنید.

در مجموع می توان گفت QZ از نظر طراحی به جز در بخش درجات آزادی برای حرکت دادن و تنظیم زاویه مانیتور امتیاز بسیار خوبی دریافت می کند.

 

پورت ها

طبق انتظار پورت ها در قسمت پشتی بدنه قرار گرفته اند. متاسفانه دسترسی به پورت ها به صورت عمودی است. به این معنا که کار سختی برای پیدا کردن ورودی و خروجی ها و اتصال کابل های مورد نیاز در پیش خواهید داشت. در قسمت پورت ها به ترتیب کلید فیزیکی روشن و خاموش کردن مانیتور مشابه آنچه در پاورها دیده اید (کلیدهای مشکی رنگ صفر و یک)، ورودی برق مشابه نسل اول مانیتورها، دو پورت HDMI، یک پورت Display و یک پورت 3.5 میلیمتری برای هدفون و هدست وجود دارند.

استفاده از کابل های برق کلاسیک و عدم به کارگیری از یک آداپتور مجزا دارای این مزیت است که می توانید به راحتی در صورت خراب شدن کابل آن را با کمترین هزینه با یک کابل نو جایگزین کنید. همچنین وجود خروجی Display Port یک امتیاز مثبت برای QZ به حساب می آید اما انتظار می رفت بنکیو یک کابل مخصوص را نیز در بسته بندی قرار دهد که متاسفانه اینطور نیست.

 

عملکرد و قابلیت های کلیدی

همان طور که پیش تر اشاره شد حاشیه های باریک اطراف پنل و وضوح تصویر 2K اصلی ترین ویژگی های QZ هستند. این دو ویژگی در کنار مات بودن صفحه باعث می شوند مطالعه و استفاده های مالتی مدیا بر روی مانیتور به راحتی و با کیفیت بالا انجام شوند. کیفیت و گستره رنگ ها نیز در همه شرایط کارکرد در سطح قابل قبولی ارزیابی می شوند. اما به غیر از این موارد QZ امکانات دیگری نیز در اختیار کاربر قرار می دهد.

تکنولوژی BI+

تکنولوژی BI+ یا Brightness Intelligence Plus یکی از مواردی است که بنکیو تاکید بسیار زیادی بر به کارگیری از آن در QZ دارد. در زمان فعال کردن BI+ دستگاه به صورت خودکار و با استفاده از سنسورهای تشخیص نور محیط به تنظیم سطح روشنایی و دمای رنگ های به نمایش در آمده بر روی مانیتور می پردازد. تمام این تنظیمات با هدف کاهش خستگی چشم کاربر در اثر استفاده طولانی مدت انجام می شوند و سازگاری مناسبی بین عملکرد BI+ و حالت های تصویر انتخابی توسط کاربر و البته میزان نور موجود در محیط به چشم می خورد. عملکرد BI+ تقریبا دائمی بوده و در تمام مدت زمان روشن بودن مانیتور از بهینه بودن شرایط استفاده کاربر اطمینان حاصل می کند.

علاوه بر این مورد، قابلیت دیگری که توسط تکنولوژی BI+ در مانیتور QZ به کار گرفته شده تنظیم دینامیک روشنایی است. در این حالت مانیتور تلاش می کند در عین ارائه جزئیات حداکثری در بخش های تاریک تر صفحه، با تنظیم روشنایی و اشباع رنگی از Over Exposed شدن بخش های روشن نیز جلوگیری نماید.

نکته دیگر درباره نحوه استفاده از QZ، نوع قرارگیری آن است. به جز امکان اتصال پنل نمایشگر به پایه نگه دارنده، EW2270QZ اولین مانیتور بنکیو در سری EW است که به قابلیت اتصال به دیوار VESA نیز مجهز شده. با این الگو کاربران می توانند مانیتور خود را بر روی دیوار متصل کنند و بُعد دیگری به نحوه تعامل و استفاده خود با دستگاه ببخشند.

دیگر قابلیت QZ امکان بهینه سازی محتوای ویدئویی است. این کار به وسیله بهبود چگالی پیکسلی در مرجع ویدئو صورت می گیرد و تصاویر به نمایش در آمده در مانیتور کیفیت بیشتری نسبت به حالت اصلی دارند. QZ با قابلیت نمایش 16.7 میلیون رنگ از تکنولوژی نمایش 8 بیتی رنگ ها استفاده می کند. در نتیجه این امر کیفیت رنگ های به نمایش در آمده قابل قبول هستند. اما در هر صورت باید محدودیت های پنل VA و نرخ کنتراست 1000:1 را نیز همواره در نظر داشت.

برای بالانس کردن شرایط، بنکیو دو مجموعه قابلیت دیگر نیز برای استفاده های گوناگون (که هدف اصلی مانیتور است) نیز در QZ قرار داده است. به کمک Smart Focus مانیتور تنظیمات شدت نور را در زمان استفاده از برخی محتواها مانند ویرایش عکس یا ویدئو بر روی بخشی از نمایشگر متمرکز می کند تا از مصرف بیشتر انرژی جلوگیری شده و تمرکز کاربر در هنگام کار دچار اخلال نشود. دیگر قابلیت این مانیتور نیز امکان استفاده از تنظیمات پیش فرض نور، دمای رنگ ها و کنتراست برای حالت های مطالعه، استفاده اداری، وبگردی و مشاهده محتوای مالتی مدیا است.

به گفته بنکیو QZ دارای زاویه 178 درجه در هر دو حالت افقی و عمودی می باشد و در تست های انجام شده نیز تفاوتی در کیفیت تصویر به نمایش در آمده در زاویه های نزدیک به 180 درجه احساس نمی شود.

 

تنظیمات

دسترسی به تنظیمات از طریق فشردن کلیدهای پشت دستگاه صورت می گیرد. این دکمه ها به صورت هم سطح با بدنه طراحی شده اند و همین نکته باعث می شود کمی در پیدا کردن و کار کردن با آنها دچار مشکل شوید. شاید طراحی جوی استیکی انتخاب بهتری برای این حالت باشد اما در هر صورت دکمه های تنظیمات امتیاز منفی خاصی برای QZ لحاظ نخواهند کرد.

با یک بار فشردن یکی از کلیدها منوی اول تنظیمات ظاهر خواهد شد که در آن به ترتیب به گزینه های تنظیم حالت محافظت از چشم ها، حالت های تصویر (برای انتخاب بین شرایط مختلف مطالعه اسناد، تماشای فیلم، بازی و …)، انتخاب بین نوع ورودی، دسترسی به منوی تنظیمات کلی و خرو.ج را مشاهده خواهید کرد.

در منوی تنظیمات هم گزینه ها به ترتیب عبارت اند از Eye Care برای تنظیم حالت محافظت از چشم ها، Picture و Picture Advanced برای انجام تغییرات در مورد روشنایی، کنتراست و …، Display، Audio و Sysytem. ساختار منوی OSD بسیار ساده طراحی شده و حرکت کردن در آنها نیز به وسیله کلیدهای پشت دستگاه صورت می گیرد. شاید در ابتدا برای پیدا کردن مسیر مورد نظر و حرکت در منوها با کمی دشواری روبرو شوید اما به تدریج به آن عادت خواهید کرد. ضمن اینکه بر خلاف مانیتورهای گیمینگ امکانی برای استفاده از تنظیمات پیشفرض برای بازی های مختلف، تنظیم سرعت پاسخ و مواردی مشابه آن وجود ندارد. هر چند برای یک مانیتور با قیمت QZ نبود این گزینه ها یک نکته منفی است اما از آنجا که با یک مانیتور گیمینگ سر و کار نداریم نمی توان انتقاد زیادی نسبت به کم بودن گزینه های تنظیمات وارد دانست.

 

جمع بندی

بدون شک EW2770QZ ارزان قیمت ترین مانیتور بازار نیست و با توجه به مشخصات فنی آن بهترین صفحه نمایش قابل خرید هم نخواهد بود. اما بنکیو تمرکز بسیار زیادی بر روی قابلیت های محافظت از چشم کاربران در این مانیتور داشته و البته برخی از ویژگی های QZ هم آن را به یک گزینه مناسب برای خرید تبدیل می کنند. در نتیجه اگر مات بودن صفحه و وجود حاشیه های بسیار باریک برای شما اهمیت دارند و قصد درگیر شدن با پیچیدگی های یک مانیتور گیمینگ را هم ندارید می توانید روی این دستگاه حساب ویژه ای باز کنید.

  {REVIEW} label=امتیاز; decimal=1; max=10; راندمان=8.5; امکانات=8; طراحی=8.5; ارزش خرید=7; {/REVIEW}

بررسی اختصاصی مانیتور EW2770QZ بنکیو؛ آچار فرانسه گران قیمت

(image)

داشتن یک مانیتور با کیفیت می تواند تفاوت های چشمگیری در بهره وری و نوع تعامل کاربر با دستگاه ایجاد کند. پیشرفت سریع تکنولوژی در سال های اخیر باعث شده شرکت های مختلف به توسعه تکنولوژی های متعددی بپردازند و سری های مختلف مانیتور برای کاربردهای گوناگون را روانه بازار کنند. از این دست می توان به مانیتورهای مخصوص گیمینگ و مانیتورهای ویژه کاربردهای اداری اشاره کرد که هر یک از آنها دارای برخی ویژگی ها برای دسته هدف کاربران خود هستند. اما در این بین مدل های دیگری نیز وجود دارند که تلاش می کنند همه قابلیت ها را در کنار هم جمع آوری کنند و در یک دستگاه طیف بیشتری از کاربران را به سمت خود جلب کنند. EW2770QZ بنکیو جزو این دسته از مانیتورهاست.

بنکیو شرکتی با سابقه ای نسبتا کمتر نسبت به غول هایی مانند سامسونگ و ال جی است. این کمپانی تایوانی کار خود را در سال 2001 آغاز کرد و از آن زمان تلاش های متعددی را برای کسب سهم بیشتری از بازار انجام داده است. حضور آنها در حوزه تلفن های همراه و دوربین های عکاسی سابقه ای چند ساله دارد و البته هیچگاه با هدف تولید انبوه و تبدیل شدن به یک قطب تجاری همراه نشده است. مانیتورهای بنکیو نیز مدتیست که در بازارهای مختلف وجود دارند و از جمله چندین مدل از سری های عمومی و گیمینگ آنها در بازار ایران نیز به فروش می رسند. بدون شک با دیدن مشخصات این دستگاه این پرسش مطرح خواهد شد که خرید مانیتوری از برند بنکیو مقرون به صرفه است یا خیر؟

مشخصات فنی

همان طور که اشاره شد بنکیو تلاش کرده EW2770QZ (اگر موافق باشید به دلیل طولانی بودن اسم تا انتهای مقاله از آن با عنوان QZ یاد کنیم) را به ابزاری همه کاره تبدیل کند. در نتیجه زمانی که به جدول مشخصات فنی این دستگاه نگاه می کنید با مجموعه ای گسترده روبرو خواهید شد که برخی از پارامترهای آن به شدت هیجان انگیز و برخی دیگر نا امید کننده هستند. برای مثال این مانیتور دارای پوشش طیف رنگی sRGB به میزان 100 درصد است و وضوح پنل VA آن 2550×1440 پیکسل می باشد. اما در طرف دیگر نرخ کنتراست استاتیک 1000:1 و زمان پاسخگویی آن 5 میلی ثانیه است که در مقایسه با برخی از مانیتورهای هم قیمت و حتی ارزان قیمت تر چندان رقابتی به حساب نمی آید. با این وجود مجموعه قابلیت ها و ویژگی های QZ باعث می شوند بتوان آن را به عنوان یک کاندیدا به لیست محصولات قابل بررسی اضافه کرد. به گفته بنکیو زاویه دید این محصول در هر دو حالت افقی و عمودی 178 درجه است که برای یک نمایشگر مسطح بسیار خوب به نظر می رسد. نسبت تصویر 16:9 با تمامی استانداردهای کنونی تصاویر همخوانی دارد و در سال های آینده نیز مشکلی از این نظر احساس نخواهد شد.

(image)

همچنین حداکثر روشنایی QZ معادل  معادل 350cd/m2 است که بر روی کاغذ عدد قابل قبولی به حساب می آید و هم ردیف بسیاری از محصولات رقیب در همین بازه قیمتی است. به علاوه ابعاد نمایشگر در کنار وضوح آن منجر به چگالی پیکسلی 109ppi یا 109 پیکسل در هر اینچ می شود که نسبت به مانیتورهای رقیب در همین بازه قیمتی عدد بهتری به حساب می آید. اما شاید اصلی ترین مزیت QZ (که شاید به عقیده برخی کاربران یک عامل اساسی به حساب می آید و نباید به دلیل آن امتیاز مثبتی برای بنکیو در نظر گرفت) وضوح نمایشگر است. در حالی که با این قیمت مانیتورهایی بدون نسبت تصویر 16:9 و یا با وضوح 1920×1080 در بازار وجود دارند، QZ دارای وضوح 2650 در 1440 پیکسل است.

مشخصات

جزئیات

ابعاد (به همراه استند)

460.6 در 613.8 در 198.1 میلیمتر

وزن (به همراه استند)

5.9 کیلوگرم

ابعاد پنل

27 اینچ

وضوح تصویر

2650 در 1440 پیکسل

نسبت تصویر

16:9

چگالی پیکسلی

109 پیکسل بر اینچ

نوع پنل

VA IPS

زمان پاسخگویی

5ms

حداکثر روشنایی

350cd/m2

نسبت کنتراست

1000:1

گسترده sRGB

100 درصد

 

قیمت این دستگاه در بازار کشور در حدود 2.300.000 تومان است. این قیمت وارد محدوده مانیتورهای گیمینگ شده و نسبتا گران تر از طیف وسیعی از سایر مانیتورهای موجود در بازار است. در نتیجه زمانی که به بررسی مشخصات آن می پردازیم می بایست این قیمت را نیز در نظر داشت.

 

نکات اولیه و طراحی

بسته بندی QZ احتمالا یکی از مینیمال ترین و ساده ترین بسته بندی های موجود در بین تمامی مانیتورهای بازار است. پس از باز کردن جعبه به جز خود مانیتور و پایه دو بخشی نگهدارنده آن تنها با یک سی دی و دفترچه راهنما، یک کابل برق و یک پورت HDMI روبرو خواهید شد. این نشان می دهد در پشت مانیتور هم نباید انتظارات زیادی برای وجود پورت های مختلف داشته باشد.

(image)

پایه نگهدارنده دستگاه از دو بخش تشکیل شده که به سادگی در هم جفت شده و به وسیله یک پیچ به هم متصل می شوند.

(image)

روی قسمت پایینی این پایه که به شکل مستطیل طراحی شده به جز لوگوی بنکیو طرح دیگری مشاهده نمی شود.

(image)

بخش بالایی دارای انحنای بسیار ملایمی است که البته تاثیر چندانی در نحوه تعامل با دستگاه ندارد و برای زیبایی به آن اضافه شده است. همچنین یک حفره دایره ای شکل نیز در مرکز این بخش وجود دارد که در نگاه اول به نظر می رسد محلی برای قرار گیری چند چراغ کوچک LED و نورپردازی محیطی باشد اما پس از کمی کلنجار رفتن با مانیتور مشخص می شود که تنها به دایره بودن آن برای افزایش زیبایی توجه شده و خبری از چراغ های LED نیست.

(image)

پنل اصلی به وسیله چند گیره نگهدارنده به بخش بالایی پایه متصل می شود و سپس با فشار دادن و جا افتادن یک کلید در جای خود محکم می شود. متاسفانه این ساختار درجات آزادی زیادی در اختیار کاربر قرار نمی دهد. دستگاه تنها در یک محور (به سمت کاربر و خلاف آن) حرکت می کند و خبری از آزادی حرکت در محورهای دیگر نیست. این نکته باعث می شود استفاده از دستگاه تنها در زمانی به راحتی امکان پذیر باشد که کاربر درست روبروی آن نشسته باشد و برای تغییر زاویه به طرفین می بایست دستگاه را از پایه حرکت دهید.

(image)

اما شاید اصلی ترین امتیاز QZ در بخش طراحی مربوط به حاشیه های اطراف صفحه باشد. این حاشیه ها تا حد ممکن باریک در نظر گرفته شده اند (8 میلیمتر در هر چهار طرف) و این کار باعث افزایش زیبایی دستگاه شده است. زمانی که قصد تماشای فیلم یا انجام یک بازی داشته باشید این حاشیه های بسیار باریک در نظرتان محو خواهند شد و تجربه ای بسیار بهتر در اختیار شما قرار خواهند داد. اگر قرار باشد تنها به یک دلیل QZ بنکیو را انتخاب کنید می توانید همین حاشیه های باریک را یک امتیاز مثبت بسیار بزرگ در نظر بگیرید.

(image)

استفاده از لایه مات نیز دیگر ویژگی کلیدی QZ است. مات بودن صفحه باعث کاهش بازتاب نور از آن شده و در کاهش خستگی کاربر در اثر استفاده طولانی مدت از نمایشگر نیز تاثیر گذار است. ضمن اینکه کاهش بازتاب نور منجر به داشتن شرایطی بهتر برای طراحان و گرافیست هایی خواهد شد که تمرکز بسیار زیادی بر روی رنگ ها و سایه روشن های آن دارند.

(image)

کلیدها در بخش پشتی بدنه در سمت راست به صورت عمودی قرار گرفته اند و وظیفه انتخاب گزینه های منو و جا به جایی بین آنها را بر عهده دارند. در قسمت جلویی دستگاه هیچ کلید و دکمه دیگری به چشم نمی خورد و مانیتور کاربر را با محتوای به نمایش در آمده تنها می گذارد.

(image)

بخش پایینی نمایشگر هم محل قرار گرفتن دو بلندگو 2W است. بلندگوها در دو گوشه راست و چپ بخش پایینی قرار گرفته اند و کیفیت صدای مناسبی در اختیار کاربر قرار خواهند داد. البته نباید از بلندگوهای یک مانیتور انتظار زیادی داشته باشید اما اگر در محل کار یا منزل به بلندگوهای اختصاصی دسترسی ندارید می توانید روی عملکرد قابل قبول آنها حساب باز کنید.

(image)

در مجموع می توان گفت QZ از نظر طراحی به جز در بخش درجات آزادی برای حرکت دادن و تنظیم زاویه مانیتور امتیاز بسیار خوبی دریافت می کند.

 

پورت ها

طبق انتظار پورت ها در قسمت پشتی بدنه قرار گرفته اند. متاسفانه دسترسی به پورت ها به صورت عمودی است. به این معنا که کار سختی برای پیدا کردن ورودی و خروجی ها و اتصال کابل های مورد نیاز در پیش خواهید داشت. در قسمت پورت ها به ترتیب کلید فیزیکی روشن و خاموش کردن مانیتور مشابه آنچه در پاورها دیده اید (کلیدهای مشکی رنگ صفر و یک)، ورودی برق مشابه نسل اول مانیتورها، دو پورت HDMI، یک پورت Display و یک پورت 3.5 میلیمتری برای هدفون و هدست وجود دارند.

(image)

استفاده از کابل های برق کلاسیک و عدم به کارگیری از یک آداپتور مجزا دارای این مزیت است که می توانید به راحتی در صورت خراب شدن کابل آن را با کمترین هزینه با یک کابل نو جایگزین کنید. همچنین وجود خروجی Display Port یک امتیاز مثبت برای QZ به حساب می آید اما انتظار می رفت بنکیو یک کابل مخصوص را نیز در بسته بندی قرار دهد که متاسفانه اینطور نیست.

 

عملکرد و قابلیت های کلیدی

همان طور که پیش تر اشاره شد حاشیه های باریک اطراف پنل و وضوح تصویر 2K اصلی ترین ویژگی های QZ هستند. این دو ویژگی در کنار مات بودن صفحه باعث می شوند مطالعه و استفاده های مالتی مدیا بر روی مانیتور به راحتی و با کیفیت بالا انجام شوند. کیفیت و گستره رنگ ها نیز در همه شرایط کارکرد در سطح قابل قبولی ارزیابی می شوند. اما به غیر از این موارد QZ امکانات دیگری نیز در اختیار کاربر قرار می دهد.

تکنولوژی BI+

تکنولوژی BI+ یا Brightness Intelligence Plus یکی از مواردی است که بنکیو تاکید بسیار زیادی بر به کارگیری از آن در QZ دارد. در زمان فعال کردن BI+ دستگاه به صورت خودکار و با استفاده از سنسورهای تشخیص نور محیط به تنظیم سطح روشنایی و دمای رنگ های به نمایش در آمده بر روی مانیتور می پردازد. تمام این تنظیمات با هدف کاهش خستگی چشم کاربر در اثر استفاده طولانی مدت انجام می شوند و سازگاری مناسبی بین عملکرد BI+ و حالت های تصویر انتخابی توسط کاربر و البته میزان نور موجود در محیط به چشم می خورد. عملکرد BI+ تقریبا دائمی بوده و در تمام مدت زمان روشن بودن مانیتور از بهینه بودن شرایط استفاده کاربر اطمینان حاصل می کند.

علاوه بر این مورد، قابلیت دیگری که توسط تکنولوژی BI+ در مانیتور QZ به کار گرفته شده تنظیم دینامیک روشنایی است. در این حالت مانیتور تلاش می کند در عین ارائه جزئیات حداکثری در بخش های تاریک تر صفحه، با تنظیم روشنایی و اشباع رنگی از Over Exposed شدن بخش های روشن نیز جلوگیری نماید.

(image)

نکته دیگر درباره نحوه استفاده از QZ، نوع قرارگیری آن است. به جز امکان اتصال پنل نمایشگر به پایه نگه دارنده، EW2270QZ اولین مانیتور بنکیو در سری EW است که به قابلیت اتصال به دیوار VESA نیز مجهز شده. با این الگو کاربران می توانند مانیتور خود را بر روی دیوار متصل کنند و بُعد دیگری به نحوه تعامل و استفاده خود با دستگاه ببخشند.

دیگر قابلیت QZ امکان بهینه سازی محتوای ویدئویی است. این کار به وسیله بهبود چگالی پیکسلی در مرجع ویدئو صورت می گیرد و تصاویر به نمایش در آمده در مانیتور کیفیت بیشتری نسبت به حالت اصلی دارند. QZ با قابلیت نمایش 16.7 میلیون رنگ از تکنولوژی نمایش 8 بیتی رنگ ها استفاده می کند. در نتیجه این امر کیفیت رنگ های به نمایش در آمده قابل قبول هستند. اما در هر صورت باید محدودیت های پنل VA و نرخ کنتراست 1000:1 را نیز همواره در نظر داشت.

(image)

برای بالانس کردن شرایط، بنکیو دو مجموعه قابلیت دیگر نیز برای استفاده های گوناگون (که هدف اصلی مانیتور است) نیز در QZ قرار داده است. به کمک Smart Focus مانیتور تنظیمات شدت نور را در زمان استفاده از برخی محتواها مانند ویرایش عکس یا ویدئو بر روی بخشی از نمایشگر متمرکز می کند تا از مصرف بیشتر انرژی جلوگیری شده و تمرکز کاربر در هنگام کار دچار اخلال نشود. دیگر قابلیت این مانیتور نیز امکان استفاده از تنظیمات پیش فرض نور، دمای رنگ ها و کنتراست برای حالت های مطالعه، استفاده اداری، وبگردی و مشاهده محتوای مالتی مدیا است.

(image)

به گفته بنکیو QZ دارای زاویه 178 درجه در هر دو حالت افقی و عمودی می باشد و در تست های انجام شده نیز تفاوتی در کیفیت تصویر به نمایش در آمده در زاویه های نزدیک به 180 درجه احساس نمی شود.

(image)

 

تنظیمات

دسترسی به تنظیمات از طریق فشردن کلیدهای پشت دستگاه صورت می گیرد. این دکمه ها به صورت هم سطح با بدنه طراحی شده اند و همین نکته باعث می شود کمی در پیدا کردن و کار کردن با آنها دچار مشکل شوید. شاید طراحی جوی استیکی انتخاب بهتری برای این حالت باشد اما در هر صورت دکمه های تنظیمات امتیاز منفی خاصی برای QZ لحاظ نخواهند کرد.

با یک بار فشردن یکی از کلیدها منوی اول تنظیمات ظاهر خواهد شد که در آن به ترتیب به گزینه های تنظیم حالت محافظت از چشم ها، حالت های تصویر (برای انتخاب بین شرایط مختلف مطالعه اسناد، تماشای فیلم، بازی و …)، انتخاب بین نوع ورودی، دسترسی به منوی تنظیمات کلی و خرو.ج را مشاهده خواهید کرد.

(image)

در منوی تنظیمات هم گزینه ها به ترتیب عبارت اند از Eye Care برای تنظیم حالت محافظت از چشم ها، Picture و Picture Advanced برای انجام تغییرات در مورد روشنایی، کنتراست و …، Display، Audio و Sysytem. ساختار منوی OSD بسیار ساده طراحی شده و حرکت کردن در آنها نیز به وسیله کلیدهای پشت دستگاه صورت می گیرد. شاید در ابتدا برای پیدا کردن مسیر مورد نظر و حرکت در منوها با کمی دشواری روبرو شوید اما به تدریج به آن عادت خواهید کرد. ضمن اینکه بر خلاف مانیتورهای گیمینگ امکانی برای استفاده از تنظیمات پیشفرض برای بازی های مختلف، تنظیم سرعت پاسخ و مواردی مشابه آن وجود ندارد. هر چند برای یک مانیتور با قیمت QZ نبود این گزینه ها یک نکته منفی است اما از آنجا که با یک مانیتور گیمینگ سر و کار نداریم نمی توان انتقاد زیادی نسبت به کم بودن گزینه های تنظیمات وارد دانست.

(image)

 

جمع بندی

بدون شک EW2770QZ ارزان قیمت ترین مانیتور بازار نیست و با توجه به مشخصات فنی آن بهترین صفحه نمایش قابل خرید هم نخواهد بود. اما بنکیو تمرکز بسیار زیادی بر روی قابلیت های محافظت از چشم کاربران در این مانیتور داشته و البته برخی از ویژگی های QZ هم آن را به یک گزینه مناسب برای خرید تبدیل می کنند. در نتیجه اگر مات بودن صفحه و وجود حاشیه های بسیار باریک برای شما اهمیت دارند و قصد درگیر شدن با پیچیدگی های یک مانیتور گیمینگ را هم ندارید می توانید روی این دستگاه حساب ویژه ای باز کنید.

  {REVIEW} label=امتیاز; decimal=1; max=10; راندمان=8.5; امکانات=8; طراحی=8.5; ارزش خرید=7; {/REVIEW}

بررسی اختصاصی مانیتور EW2770QZ بنکیو؛ آچار فرانسه گران قیمت